استعداد یا آموزش ؟ (بخش های سوم و چهارم)

بخش سوم:

- صفحه­ 70: ... بقیه توانایی­ها از جمله حساس بودن به لحاظ هنری و با اعتماد به نفس بودن و بسیاری ویژگی­های خوب دیگر هم بهتر است از همان ابتدای کودکی آموخته شود.

- صفحه 71: بیشتر عیب­ها و نقطه­ ضعف­های کودکان به گردن طبیعت و شخصیت ذاتی آنها گذاشته می­شود اما این تصور کاملاً اشتباه است و با یک برنامه­ ی پرورش و تمرین می­توان هر شخصیتی را از نو ساخت و نقطه ضعف­ها را به نقطه­ ی قوت بدل کرد.

- صفحه­ 73: در ورزش نینجوتسو می­گویند:«یک دانه کنف بکارید و هر روز از روی آن بپرید.» گیاه کنف بسیار سریع رشد می­کند. اگر کسی پس از یک ماه کنف را ببیند، از میزان رشدش شگفت­زده می­شود. چون افراد، تمرینِ روزانه­ ی پریدن از روی گیاه را ندیده­ اند، این پرش به نظرشان غیرممکن می­رسد.

- صفحه­ 74: بزرگ­ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شویم این است که به جای پروردنِ خودمان، بگوییم ناتوانی­ها به ما به ارث رسیده است و از این رو دست از کار و کوشش بکشیم.

- صفحه ­76: برای رسیدن به اجرای خوب یک آهنگ باید آن را در حدود سه ماه هر روز با دقتی موشکافانه اجرا و پالایش کنیم... به این ترتیب نوازنده تنها به تکنیک اثر تسلط ندارد بلکه روح و قلب کار را هم تسخیر کرده است.

- صفحه­ 99... پس از ماهی­گیری لذت­بخش ماهی­ها را به آب بازمی­گردانم. هیچ­وقت چنین نیندیشیده­ ام که اگر پس از انجام دادن کاری، سود مادی و نتیجه­ ی فوری وجود نداشته باشد، آن کار بیهوده است.

 

تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۷/۱۵