روایتی از یک قطعه ی موسیقی 12 ساعته با همراهی ارکستر

روایتی از یک قطعه ی موسیقی 12 ساعته با همراهی ارکستر

گروه موسیقی "یارآوا" درتاریخ 12/12/2012 یک قطعه ی موسیقی 12 ساعته را با عنوان "دوازده" به روی صحنه‌ی اجرا برد.

مهدی جلالی در این‌ باره به خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: این کنسرت موسیقی مدرن 22 آذرماه مصادف با 12دسامبر در آموزشگاه موسیقی "هنگام" اجرا شد و دلیلش هم این بود که اجاره ی یک سالن کنسرت، برای 12 ساعت اجرای بدون وقفه برایمان مقدور نبود.

رهبر ارکستر "یارآوا" ادامه داد: اجرای این قطعه ی موسیقی از ساعت 12 ظهر آغاز شد و مخاطب تا 12 شب آزاد بود، هر زمانی که دوست دارد به سالن بیاید و قطعه را گوش کند. برای مثال تعدادی از مخاطبان برای استراحت به بیرون از سالن می‌رفتند و دوباره باز می‌گشتند و این در حالی بود که در هیچ موومانی با فضای تکراری مواجه نمی‌شدند.

او اضافه کرد: اجرای این قطعه با همراهی یک ارکستر پرحجم میسر بود اما تمام نوازندگان هم‌زمان روی صحنه حضور نداشتند بلکه نوازندگان با تقسیم زمانی 20 تا 24 دقیقه‌ای جا به جا می‌شدند و بنده بیشتر ازهمه یعنی به مدت 8 ساعت روی صحنه حضور داشتم.

جلالی با بیان اینکه از سال 88 تا امسال در زمانی که تاریخ میلادی یا شمسی دارای اعداد مشترک می‌شد، به ساخت قطعه ی موسیقی اقدام کرده‌است، اظهار کرد: سال گذشته یعنی 11/11/ 2011 نیز قطعه‌ای 11ساعته را با اشاره به  آثار 11 آهنگساز مورد علاقه‌ام که در ژانر مشترکی فعالیت موسیقی می‌کنند، اجرا کردیم که همگی مدرنیست بودند و هر ساعت اجرا را به یک‌نفر از آن‌ها اختصاص دادم.

این آهنگساز درباره ی فضای قطعه موسیقی "دوازده" نیز گفت: قطعه ی "دوازده" را بر اساس هنر 12 سولیست پیش بردم که هر ساعت به اجرای یک سولیست اختصاص داشت و سولیست‌ها به نوعی با ارکستر گفتگو می‌کردند که شامل اجرای چند کنسرتینو بود.

او از سارا طرابادی(کلارینت)، حسین مقیمی(سنتور)، اردشیر جفره(پرکاشن)، رسام لردکانی(گیتار)، محمد زندکریم‌خانی(تنبور)، محمدرضا قربانی(گیتار الکتریک)، شقایق صادقیان(فلوت)، محمد امید سراج‌الدینی(دیوان)، مهرداد غلامی(پیکولو)، حامد زند کریم‌خانی(سه‌تار)، فرید مرصعی(ویلن) و پریسا گلشن(پیانو) به عنوان سولیست‌هایی یاد کرد که او را در این اجرا همراهی کردند.

مهدی جلالی همچنین گفت: با اینکه اجرا 12 ساعت طول کشید اما استقبال مخاطبان به قدری بود که صندلی‌های سالن طی این چند ساعت خالی نماند

تاریخ انتشار: ۱۳۹۱/۰۹/۲۸